Improvement of movement execution in karate due to observational learning with a virtual reality application for smartphones – a pilot study

Titel Improvement of movement execution in karate due to observational learning with a virtual reality application for smartphones – a pilot study

Autor*innen Katharina Petri, Christian Timmerevers, Jan Luxemburg, Peter Emmermacher, Claus-Dieter Ohl, Marco Danneberg, Steffen Masik & Kerstin Witte

Beitrag in Journal of Martial Arts Research, 2019, Vol. 2, No. 1

Schlagworte interactive virtual reality, VR app, VR training, observation of movement execution, observational learning using VR

Doi 10.15495/ojs_25678221_21_119

Zitationsvorschlag

Petri, K., Timmerevers, C., Luxemburg, J., Emmermacher, P., Ohl, C.-D., Danneberg, M., Masik, S., & Witte, K. (2019). Improvement of movement execution in karate due to observational learning with a virtual reality application for smartphones – a pilot study. Journal of Martial Arts Research, 2(1). https://doi.org/10.15495/ojs_25678221_21_119

Abstract

Observations of motor executions in videos are useful to improve own movement execution but no study has used virtual reality (VR) for this so far. In an intervention over two weeks with eight sessions of ten minutes each, eighteen karate athletes were randomly assigned in a control group (CG), a video group (ViG), and a VR group (VRG). ViG watched movement executions with a video and VRG with a VR app for smartphones in a Head Mounted Display. CG had no additional observational learning. In pre- and posttests, eight parameters in the movement executions of all athletes, which were chosen after consultation with an expert coach, were examined using video analysis. Mixed ANOVAs and paired t-tests showed significant improvements in the movement execution for VRG in four parameters (p<0.05), for ViG in two parameters (p<0.05), but not for CG (p>0.05). Questionnaires showed that VRG felt comfortable in VR and had no technical problems with the VR app. Furthermore, the VR app was preferred due to interactivity and depth information. Thus we conclude that the VR app is suitable for observational learning additionally to physical training in order to deepen the knowledge and to improve own motor execution.

Zusammenfassung

Bewegungssehen in Videos unterstützt, die eigene Bewegungsausführung zu verbessern. Bislang wurde dies aber noch nicht mittels Bewegungssehen in virtueller Realität (VR) durchgeführt. In einem Training über 2 Wochen mit 8 Einheiten (je 10 Minuten) wurden 18 Karateathleten randomisiert in 3 Gruppen eingeteilt: Kontrollgruppe (CG), Videogruppe (ViG) und VR-Gruppe (VRG). ViG sah Bewegungsausführungen in einem Video und VRG mittels einer VR-App für Smartphones in einem Head Mounted Display. CG erhielt keine zusätzliche Intervention zum regulären Karatetraining. In den Pre- und Postest wurden die Bewegungen aller Gruppen mittels Videoanalyse anhand 8 Parameter bestimmt, die in Absprache mit einem Karatetrainer festgelegt wurden. ANOVAs und T-Tests zeigten, dass VRG sich in 4 Parametern signifikant verbesserte, ViG in 2 Parametern (je p<0.05), CG hingegen nicht (p>0.05). Die Feedbackbögen zeigten, dass VRG sich in VR wohl fühlte und keine technischen Probleme mit der App hatte. Zudem bevorzugten die Probanden die App gegenüber dem Video aufgrund der Tiefeninformation und Interaktivität. Demnach ist die App geeignet, um die Bewegungsausführung und das Bewegungsverständnis zu verbessern.