MBSR-Interventions in Teacher Education Programs

Titel MBSR-Interventions in Teacher Education Programs. A Pilot Study among German Physical Education Students

Autor*innen Jürgen Kittsteiner, Sabine Hoja, & Petra Jansen

Beitrag in Journal of Martial Arts Research, 2019, Vol. 2, No. 1

Schlagworte Mindfulness; MBSR; PE Teacher Education Program; Teacher Stress; Student Stress

Doi 10.15495/ojs_25678221_21_60

Zitationsvorschlag

Kittsteiner, J., Hoja, S., & Jansen, P. (2019). MBSR-Interventions in Teacher Education Programs: A Pilot Study among German Physical Education Students. Journal of Martial Arts Research, 2(1), 9. https://doi.org/10.15495/ojs_25678221_21_60

Abstract

There is broad consensus in the fact that teaching is a highly stressful profession. The goal of the present pilot study is to examine the possible stress-reducing effects of a MBSR-course applied to Physical Education students. 38 Physical Education students participated in our study (21 in the experimental group and 17 in thecontrol group). We conducted a pre-test (before the first MBSR-course), a post-test (after the last MBSR-course) and a follow-up (four weeks after the last MBSR-course). Data were collected with five tests: Life-Orientation-Test-Revised (LOT-R), Mind-fulness Attention Awareness Scale (MAAS), Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), Perceived Stress Questionnaire (PSQ) and Self-Efficacy (SWE). The results show an increase for the control group at the negative PANAS scale from pre-to posttest. Furthermore, our results give a hint that especially students with low pre-test scores might profit more from mindfulness trainings.

Zusammnefassung

Lehrerinnen und Lehrer arbeiten in einem stressauslösenden Arbeitsumfeld. Das Ziel der vorliegenden Pilotstudie ist es, mögliche stressreduzierende Effekte eines MBSR Kurses bei angehende Sportlehrerinnen und -lehrern zu untersuchen. 38 Lehramtsstudierende mit Unterrichtsfach Sport nahmen an unserer Studie teil (21 in der Experimentalgruppe und 17 in der Kontrollgruppe). Wir führten einen Pre-Test (vor dem ersten MBSR Kurstermin), einen Post-Test (nach dem letzten MBSR Kurstermin) und ein Follow-Up (vier Wochen nach dem letzten MBSR Kurstermin) durch. Die Daten wurden mit fünf Testverfahren erhoben: Life-Orientation-Test-Revised (LOT-R), Mindfulness Attention Awareness Scale (MAAS), Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), Perceived Stress Questionnaire (PSQ) and Self-Efficacy (SWE). Die Ergebnisse zeigten nur auf der negativen PANAS Skala eine Zunahme bei der Kontrollgruppe vom Prä- zum Posttest. Darüber hinaus können unsere Ergebnisse als Hinweis gesehen werden, dass besonders die Studierenden mit niedrigen Pre-Test Werten signifikant von Achtsamkeitstrainings profitieren könnten.