Self-Defence at Primary Schools

Titel Self-Defence at Primary Schools

Autor*innen Anika Schwager

Tagungsbeitrag in Journal of Martial Arts Research, 2017, Vol. 1, No. 2

Schlagworte Selbstverteidigung, Selbstbehauptung, Grundschulkinder, Konfliktbewältigung

Doi 10.15495/ojs_25678221_12_40

Zitationsvorschlag

Schwager, A. (2018). Self-Defence at Primary Schools: An overview about current programs. Journal of Martial Arts Research, 1(2). https://doi.org/10.15495/ojs_25678221_12_40

Abstract

Self-defence as a means of last resort becomes important when violence prevention has tried everything, but failed. Surveys and evaluation studies have already been conducted, and are well advanced, in respectof violence prevention programs for children and youths. Equal endeavours for self-defence trainings have yet to be attempted (cf. Kliegel & Zeintl, 2009; Schick, 2010, pp. 98, 125). This paper, therefore, aims at an overview of current programs in Germany with a focus on self-defence/assertiveness for primary school children. Additionally, the paper is aiming at disclosing possible means of evaluating said programs.

Zusammenfassung

Selbstverteidigung fängt da an, wo Gewaltprävention nicht mehr greift. Bestandsaufnahme von und Evalua-tionsforschung zu Gewaltpräventionsprogrammen (PP) für Kinder und Jugendliche sind fortgeschritten, je-doch fehlen entsprechende Bemühungen, die sich auf Selbstverteidigungsangebote für Kinder konzentrie-ren (vgl. Kliegel, M. & Zeintl, M., 2009; Schick, 2010, S. 98, 125). Ziel dieser Arbeit war es daher, einen Über-blick über die in Deutschland existierenden Programme zu geben sowie Möglichkeiten der Evaluation auf-zuzeigen.