Titel MBSR-Interventions in Teacher Education Programs. A Pilot Study among German Physical Education Students
Autor*innen Jürgen Kittsteiner, Sabine Hoja, & Petra Jansen
Beitrag in Journal of Martial Arts Research, 2019, Vol. 2, No. 1
Schlagworte Mindfulness; MBSR; PE Teacher Education Program; Teacher Stress; Student Stress
Doi 10.15495/ojs_25678221_21_60
Zitationsvorschlag
Kittsteiner, J., Hoja, S., & Jansen, P. (2019). MBSR-Interventions in Teacher Education Programs: A Pilot Study among German Physical Education Students. Journal of Martial Arts Research, 2(1), 9. https://doi.org/10.15495/ojs_25678221_21_60
Abstract
There is broad consensus in the fact that teaching is a highly stressful profession. The goal of the present pilot study is to examine the possible stress-reducing effects of a MBSR-course applied to Physical Education students. 38 Physical Education students participated in our study (21 in the experimental group and 17 in thecontrol group). We conducted a pre-test (before the first MBSR-course), a post-test (after the last MBSR-course) and a follow-up (four weeks after the last MBSR-course). Data were collected with five tests: Life-Orientation-Test-Revised (LOT-R), Mind-fulness Attention Awareness Scale (MAAS), Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), Perceived Stress Questionnaire (PSQ) and Self-Efficacy (SWE). The results show an increase for the control group at the negative PANAS scale from pre-to posttest. Furthermore, our results give a hint that especially students with low pre-test scores might profit more from mindfulness trainings.
Zusammnefassung
Lehrerinnen und Lehrer arbeiten in einem stressauslösenden Arbeitsumfeld. Das Ziel der vorliegenden Pilotstudie ist es, mögliche stressreduzierende Effekte eines MBSR Kurses bei angehende Sportlehrerinnen und -lehrern zu untersuchen. 38 Lehramtsstudierende mit Unterrichtsfach Sport nahmen an unserer Studie teil (21 in der Experimentalgruppe und 17 in der Kontrollgruppe). Wir führten einen Pre-Test (vor dem ersten MBSR Kurstermin), einen Post-Test (nach dem letzten MBSR Kurstermin) und ein Follow-Up (vier Wochen nach dem letzten MBSR Kurstermin) durch. Die Daten wurden mit fünf Testverfahren erhoben: Life-Orientation-Test-Revised (LOT-R), Mindfulness Attention Awareness Scale (MAAS), Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), Perceived Stress Questionnaire (PSQ) and Self-Efficacy (SWE). Die Ergebnisse zeigten nur auf der negativen PANAS Skala eine Zunahme bei der Kontrollgruppe vom Prä- zum Posttest. Darüber hinaus können unsere Ergebnisse als Hinweis gesehen werden, dass besonders die Studierenden mit niedrigen Pre-Test Werten signifikant von Achtsamkeitstrainings profitieren könnten.